Keitäs me olemme?

Olemme vuonna 2022 perustettu historian elävöitys- ja miekkailuseura Jyväskylästä.
Erikoistumme viikinkiajan (900-1100) elävöittämiseen ja viikinkimiekkailuun.

Toimimme Keski-Suomessa, mutta jäseniä on ympäri Suomen. Toimintamme koostuu viikottaisista miekkailutreeneistä, kesään painottuvista elävöitystapahtumista sekä käsityöpajoista.

Joukossamme on paljon osaamista niin miekkailuun, elävöityksen kuin käsitöidenkin suhteen.

Mitä on viikinkimiekkailu?

Viikinkimiekkailu on miekkailulaji, jossa taistellaan teräksisillä tylsillä aikakauteen sopivilla aseilla. Me painotamme eastern-tyylisuuntaa. Miekkoina meillä on käytössä viikinkimiekka ja sapeli, näiden lisäksi käytämme kirvestä, väkipuukkoa (seax), keihästä  ja tanskalaiskirvestä. Kilpi on oleellinen osa viikinkimiekkailua, me käytämme pyöreitä läpimitaltaan 60-100 cm kilpiä.

Suojista vain hanskat ovat pakolliset, lisäksi suosittelemme alasuojia. Suojiksi kelpaavat esim. motocross- ja jääkiekkosuojat. Viikinkimiekkailun lisäksi elävöitystä harrastavat käyttävät usein aikakauteen sopivaa pukeutumista ja suojia, kuten kypärää ja rengaspanssareita.

Viikinkimiekkailussa taistellaan monin eri kombinaatioin esim. 1 vs 1, 2 vs 1 tai vaikka 5 vs 5.

Linjataistelut on viikinkimiekkailun suola. Linjataistelussa 2  Linjaa taistelevat toisiaan vastaan. Linjataistelua voi tehdä 5 hengen linjassa, mutta isoissa taisteluissa voi olla 25 taistelijaa linjassa.

Alkuun et tarvitse muuta kuin sisäpelikengät ja sisäliikuntavaatteet.

Lajissa on pääperiaatteena "Fight and trust", joka perustuu luottamukseen siitä, että jokainen kentälle lähtevä henkilö on turvallinen taistelija, eikä aiheuta taistelussa vaaratilanteita. Tämä luottamus ansaitaan harjoittelemalla ja sen kautta oppimalla turvalliset menetelmät.